Sponsoren

21 augustus 2020
Vorige

Sponsoren zijn een van de belangrijkste inkomstenbronnen voor een evenement. Elk jaar begroot de penningmeester een sponsorbedrag, waarmee de sponsorcommissie aan de slag gaat. Hoe ga je als sponsorcommissie te werk om ervoor te zorgen dat er nieuwe sponsoren binnengehaald worden of je huidige sponsoren blijven?

Sponsoren kunnen een evenement op diverse manieren ondersteunen.

Geld = Een vast bedrag wat de organisatie naar eigen invulling kan besteden
Natura = In het verstrekken van goederen of personen
Bijdrage = De sponsor neemt een bepaald onderdeel van het evenement voor zijn rekening (zoals promotiekosten)

Voorbereiding is essentieel
Het benaderen van potentiele sponsoren is een belangrijke taak die je zorgvuldig moet aanpakken.  In je voorbereiding loop je de volgende punten langs:

  • Wie is de potentiële sponsor?
  • Waarom sluit jouw evenement aan bij de potentiële sponsor? Hoe beter jouw evenement bij de drijfveren van een potentiële sponsor past; hoe eerder deze zich aan je evenement zal verbinden. 
  • Wat verwacht je van de potentiële sponsor; financiële sponsor of in natura?
  • Is er een concreet doel voor het gesponsorde geld? 
  • Wat kan jullie evenement als tegenprestatie bieden?

De antwoorden op deze vragen bieden inzicht in je potentiele sponsor en dit helpt je bij het doelgericht benaderen van de meest geschikte sponsor. De ene sponsor zal je financieel ondersteunen, de ander wellicht in natura. Onthoud dat alle ondersteuning zichtbare meerwaarde biedt voor je evenement.

Tegenprestatie
De sponsor zal op zijn beurt ook een prominente plek willen hebben, in welke vorm dan ook. In het gesprek schets je de diverse mogelijkheden waarop jullie de sponsor tegemoet kunnen komen. Hierin kun je ook de doelstellingen en missie van de betreffende sponsor meenemen. De tegenprestaties voor de diverse sponsoren worden naar ratio van bijdrage afgestemd. 

Een sponsor gevonden? Sluit een sponsorovereenkomst af
Wanneer je met de sponsor tot goede afspraken bent gekomen, is het essentieel om dit vast te leggen in een sponsorovereenkomst. Daarnaast zorg je voor één contactpersoon binnen je organisatie die voor, tijdens en na het evenement je sponsoren direct te woord staat en het contact goed onderhoudt.

Alternatieven voor sponsoring
Tegenwoordig is crowdfunding ook een manier om aandacht te vragen voor jouw evenement. Een makkelijke en laagdrempelige manier voor de doelgroep om het evenement te steunen. Enthousiaste deelnemers of betrokkenen zijn vaak bereid een kleine donatie te doen. 

Zoek je hulp bij de sponsoring van een evenement? Neem dan contact op met de Atletiekunie.