Opleiding Basis Looptrainer 3 - deelnemers aan het woord dl 2

27 januari 2020
Trainer en Coach Vorige

Drieluik deel 2: na de opleiding

Zelfstandig atleten trainen, dat is het doel van de opleiding Basis Looptrainer 3. Twee jonge atleten van het ARGO Topteam, Ruben Garretsen (19) en Luuk Nusselder (20) volgen deze opleiding bij hun club ARGO Atletiek in Doetinchem. Tijdens dit traject delen ze op drie momenten hun ervaring met de opleiding. In dit tweede deel vertellen ze hoe zij de opleiding ervaren hebben. Wat viel mee en wat viel tegen? Hoe is de begeleiding? En is het een voordeel, de opleiding al zo jong volgen?

De opleiding Basis Looptrainer 3 (BLT3) bestaat uit zes workshops en aanvullende opdrachten die cursisten bij eigen vereniging uitvoeren. Cursisten verzorgen bijvoorbeeld minimaal één keer per week (delen van) een training. De cursisten hebben voor ze starten met BLT3 al voldoende ervaring met het assisteren of het geven van trainingen. Hier lees je alle informatie over de opleiding.

‘Ik ben meer van de praktijk, daar leer ik meer van’ (Luuk)

Test praktijkexamen heel leerzaam

In het eerste deel van dit drieluik over de opleiding Basis Looptrainer 3, las je dat Ruben Bewegingswetenschappen aan de universiteit van Groningen studeert. En dat doet hij nog steeds. Hij komt nog steeds elk weekend terug naar Doetinchem voor zijn eigen trainingen bij het Argo Topteam én om training te geven. Ook Luuk volgt zijn studie nog: Automotive, eind deze maand begint hij met afstuderen. En net als Ruben traint Luuk nog bij het Argo Topteam en geeft trainingen bij dezelfde club. Afgelopen zaterdag volgden de heren de laatste cursusdag, hoe was dat? Ruben: ‘We leerden die laatste dag niet zo veel nieuws, het was meer puntjes op de i zetten. Veel theorie van de cursus werd die ochtend herhaald, dat was fijn. Maar wat echt heel fijn was: daarna deden we een test praktijkexamen. Nu heb ik een beetje een beeld hoe het straks gaat en wat ik kan verwachten, anders zou het examen nog spannender zijn.’ Luuk noemt het eerste deel van die cursusdag ‘een beetje saai.’ Hij legt dit uit: ‘Het was veel herhaling, dat is op zich wel goed. Maar ik ben meer van de praktijk, daar leer ik meer van. ‘s Middags gingen we naar buiten, twee cursisten deden een testexamen. Dat ging allemaal zo officieel mogelijk, nu weten we hoe het straks gaat. Zelf heb ik tijdens de vierde workshop de warming up gegeven, heel leerzaam.’

‘De laatste keer stond ik heel ontspannen voor de groep’ (Luuk)

Meevallers en tegenvallers

Luuk zegt dat het training geven hem mee is gevallen. En dat terwijl hij aan het begin van de cursus zei het ‘spannend en moeilijk te vinden om voor een groep recreanten te staan’. Luuk: ‘De eerste keer was ook echt spannend. Ik was zenuwachtig toen ik de leiding van de groep mocht overnemen. Maar het ging best goed, alhoewel: als ik nu terugdenk weet ik wel dingen die ik anders en beter had moeten doen. Maar elke training die volgde, leerde ik weer van de fouten ervoor. Het werd steeds makkelijker. De laatste keer stond ik heel ontspannen voor de groep, alsof ik het al heel lang deed. Dus op het begin na, is het voor een groep staan me meegevallen.’ Ruben viel vooral de leerstof, de theorie erg mee: ‘Het was niet heel veel en niet heel moeilijk. Dat zal deels ook komen door m’n studie (Bewegingswetenschappen, red.). Ik herkende veel, zo gaat het in workshop twee over energiesystemen, voor mij een bekend onderwerp. Maar het blijft interessant hoor.’ De tijdinvestering is allebei de jonge mannen tegen gevallen. Ruben: ‘Het uitwerken van de voorbereiding van je training, de reflecties achteraf: het is allemaal veel typewerk. De verslagen moeten heel nauwkeurig, alles moet erin en dat kost veel tijd. Luuk beaamt dat volledig: ‘Naast rapporteren, voorbereiden en reflecties maken, bespreek je ook nog elke training na met je trainer. Maar als je het goed plant en bijhoudt, dan is het goed te doen.’

‘Op didactisch vlak veel geleerd’ (Ruben)

Verwachtingen uitgekomen?

Even terugblikken op de verwachtingen die de heren voor de cursus hadden, en in hoeverre deze zijn uitgekomen. Ruben hoopte vooral op didactisch vlak veel te leren, meer en beter leren training geven was zijn doel. Ruben: ‘Dat doel heb ik zeker bereikt. Je leert ontzettend veel, onder andere allerlei handigheidjes zoals; hoe ga je voor een groep staan en met welke afstand. Maar ook hoe leren mensen, en hoe voorkom je veel stilstaan én waarom dit belangrijk is. Ik geef training bij een groep van 40-plus dames, zij waren allemaal enthousiast en blij dat er een keer iemand anders voor de groep stond. Ze vinden het leuk dat ik andere oefeningen met ze doe.’ Luuk hoopte onder andere meer kennis van het vak hardlooptrainer te verzamelen tijdens de cursus. Luuk: ‘Dat is zeker gelukt. Als atleet volg ik het schema van mijn trainer, en denk ik niet verder na waarom we nú iets doen, en de volgende keer iets anders. Nu heb ik geleerd over de verschillende trainingen en waarom en wanneer je deze geeft. Ik heb het gevoel nu voldoende kennis te hebben om voor een groep te staan, al ben je nooit uitgeleerd als trainer denk ik.’

‘Veel kennis van mijn praktijkbegeleider overgenomen’ (Luuk)

Begeleiding

Luuk: ‘Tijdens de cursusdagen heb ik veel aan onze opleider gehad, en ook daar buiten kon je altijd bij hem terecht. Wanneer ik een training had voorbereid, stuurde ik hem deze op en kreeg dan feedback. Door vragen die hij stelt, ga je weer verder nadenken en pas je soms iets aan.’ De begeleiding van zijn praktijkbegeleider noemt hij ‘Hartstikke goed’. ‘Het is ook mijn eigen trainer van het Argo Topteam waar ik train. Ik ken hem goed en zie hem al drie keer per week, dat maakt het makkelijk overleggen. Ook met vragen kan ik altijd bij hem terecht, bijvoorbeeld via WhatsApp. Hij heeft veel kennis en die heeft hij goed aan mij overgedragen. Enig nadeel dat ik kan noemen: hij traint wedstrijdatleten, dus heeft hierdoor minder ervaring met recreanten.’

Ook Ruben is zeer tevreden over de begeleiding: ‘Corrie is mijn

praktijkbegeleider, zij is ook de trainer van de jeugdgroep op zaterdagochtend waar ik training geef. Dus ik zie haar elke week al, de  communicatie verloopt goed en vlot. We maken steeds de afspraken die nodig zijn en zij komt vaak kijken als ik training geef.’

‘Makkelijker leren, meer tijd én alle tijd om door te groeien’ (Luuk en Ruben)

Jong & oud in één cursus

Zowel Luuk als Ruben noemen het een voordeel dat zij als jonkies bij een groep van gemiddeld 45plus-cursisten zaten. Ze zien voordelen voor allebei de partijen. Luuk: ‘We hebben onderling veel gesprekken en discussies gevoerd over bijvoorbeeld de aanpak van een trainingsonderdeel. Zij hebben soms een andere mening en geven natuurlijk les aan andere groepen dus hebben andere ervaringen. Het waren leuke en leerzame discussies. Ruben: ‘We zijn zelfs een dag bij elkaar gekomen buiten de cursus om. Om de lastige onderwerpen en bepaalde trainingsvormen met elkaar te bespreken. We deelden die dag alle kennis en ervaring met elkaar, dat was enorm nuttig. Ik heb zelf ook heel veel geleerd van het geven van een training tijdens de cursus: je wordt dan door alle medecursisten bekeken, allemaal mensen met kennis om je heen. Dan leer je echt heel veel in één dag.’ Zijn er tot slot volgens de heren nog voor- en nadelen wanneer je de cursus zo jong al volgt? Ruben vond de theorie ‘peanuts.’ Ruben: ‘Ik kan me voorstellen dat het lastiger is wanneer je een stuk ouder bent. Aan de andere kant zijn wij niet gewend om voor een groep te staan, oudere mensen waarschijnlijk wel. Al is dat nieuwe er nu wel af voor mij.’ Luuk: ‘Ik kan me voorstellen dat je meer tijd hebt als je jong bent. En met computers werken en een online leeromgeving zijn voor ons de normaalste zaken van de wereld. Een ander een groot voordeel is dat je al jong de diploma op zak hebt, dan kun je goed doorgroeien en nog veel meer ervaring opdoen.’

Eind maart leggen Luuk en Ruben het examen af, daarna vertellen ze hoe ze dit is vergaan.

Heb je ook interesse in deze opleiding of in de opleiding Basis Baanatletiektrainer 3? Stuur een mailtje met je gegevens naar opleidingen@atletiekunie.nl en geef aan welke opleiding je wilt volgen.  We nemen je dan op in de interesselijst en informeren je als er bij jou in de buurt een opleiding wordt ingepland. 

Tekst: Esther Vliege

Foto's: ARGO Atletiek