Papendal in de ban van atletiek - Dag van de Atletiek 2019

24 maart 2019
Trainer en Coach Vorige

Het gaat goed met de atletiek

“Als je deze volle zaal ziet kun je niet anders denken dan: het gaat goed met de atletiek!” Eric van der Burg, voorzitter van de Atletiekunie opent de 15e Dag van de Atletiek met lovende woorden naar de ruim 600 trainers en bestuurders die afgelopen zaterdag op Papendal aanwezig waren. Van der Burg geeft aan dat op topniveau mooie successen behaald worden, maar dat het met de clubs en in de breedte ook goed gaat. Helaas werd de atletiekwereld en de rest van Nederland onlangs opgeschrikt door een ernstige misbruikzaak. Van der Burg geeft aan dat we dit, maatschappelijke, probleem direct binnen de atletiek gaan aanpakken. Het project Veilig & Vertrouwd Sporten is de aanloop naar meer bewustwording en naar een veiliger sportklimaat binnen de atletiek.  

Het brein van de sportende tiener

Jelle Jolles, hoogleraar Neuropsychologie deelt allereerst een compliment uit aan de deelnemers: “allemaal fitte en sportieve mensen”. Helaas geen afspiegeling van de samenleving. Hij ziet het vaak genoeg mis gaan bij “zijn” doelgroep: de 12 t/m 25-jarigen.  Daarmee is het bruggetje naar de trainer snel gelegd: “jullie rol is zo belangrijk in de ontwikkeling van deze enthousiaste groep jonge mensen. Kinderen en tieners zijn als een rups, ze zijn nog lang niet “af”. Om als een mooie vlinder uit te kunnen vliegen, moeten jullie ze stimuleren, inspireren en uitdagen” aldus het dringende pleidooi van Jolles. “De tienertijd is een periode van kansen en mogelijkheden. Het is de omgeving, de leraar, de ouders en de trainer, die de steun, sturing en inspiratie kan bieden die nodig is om de jeugdigen, de kinderen op jouw club, te laten ontplooien”.

Workshop ‘Het ontwikkelen van evenwichtsvermogen om beter te (leren) lopen’

Door Sierd Wijnalda

Sierd Wijnalda leert ons hoe je het evenwichtsvermogen kan verbeteren bij pupillen en jonge junioren. “Wat is balans en evenwicht? Waar is balans en evenwicht effectief voor? Hoe kun je dit trainen?”. De deelnemers gaan op creatieve wijze aan de slag op zoek naar de oplossing. Hiervoor moet eerst de kruiswoordpuzzel onder de pionnen opgelost worden en vervolgens ligt achter de speedladder de theorie waarmee de deelnemers de puzzel kunnen oplossen. De actieve workshop inspireert en biedt de deelnemers handvatten bij het verzorgen van FUNdamentele, leerzame en leuke trainingen.

Workshop ‘Effectief en leuk training geven begint bij de warming up’

Door Christijn Hesselink

Van een jeugdtrainer wordt veel verwacht: alle onderdelen moeten aan bod komen. En zodanig dat het tijdens een wedstrijd uit te voeren is. Maar nog belangrijker, de training moet ook leuk zijn. Dat begint al bij de warming-up. Een leuke en aantrekkelijke training zorgt voor een goede mindset tijdens de rest van de training. “Juf we willen geen rondjes lopen”. Maar hoe ziet een effectieve en leuke training er dan uit? Christijn Hesselink laat allerlei vormen van een leuke warming-up in praktijk zien. Zorg voor een breed aanbod in de warming-up, train veel op de motorische vaardigheden en zorg voor veel actieve spelvormen. “Plezier en een veilig leerklimaat is een noodzaak bij het ontwikkelen van kinderen’. Neem dit mee in de warming-up en de deuren naar het leren worden geopend!

Workshop ‘Motorisch leren’

Door Bart Raijmakers

Hoe probeer jij de techniek van je atleten te verbeteren? Door een aanwijzing als “til je knieën hoger op” en door het ‘eindeloos’ herhalen van de eindvorm? Dit zijn vragen die Raijmakers aan de kaak stelt tijdens zijn workshop ‘motorisch leren’. Motorisch leren heeft als definitie: “het optreden van duurzame veranderingen in gedragsmogelijkheden als gevolg van ervaringen met de omgeving.” De omgeving is essentieel bij motorisch leren. Welke rol heeft de omgeving in het uitvoeren van de techniek? En wat betekent dit voor de inhoud van je atletiektraining? Door vragen te stellen aan de trainers worden de diverse onderwerpen behandeld en dit levert soms leuke discussies op. Zorg voor veel variatie, presenteer een ‘beweegprobleem’ en geef weinig feedback zijn tips voor de techniektraining. Daarnaast komt impliciet leren aan bod. Vormen van impliciet leren zijn bijvoorbeeld observerend leren, metaforen, dwangstellingen, veel variëren en foutloos leren. Dus ga experimenteren en kijk wat er goed of fout gaat.

Mixed Zone

Tijdens de lunchpauze worden in de Mixed Zone levendige gesprekken gevoerd met experts op het gebied van o.a. Veilig & Vertrouwd Sporten, trainersbegeleiding op de club, een gezonde en rookvrije kantine/accommodatie en duurzame wateroplossingen.     

Iedereen hartelijk dank voor zijn aanwezigheid, enthousiasme en inzet en graag tot volgend jaar! Nog even nagenieten? Hier vind je de foto’s.

Noteer de datum alvast op de verenigingskalender (en in je eigen agenda): zaterdag 21 maart 2020.

 

Foto’s: Tim Buitenhuis & Lars van Hoeven