Yakult Start to Run brengt de beginnende loper naar jouw club

03 september 2019
Bestuurder en commissielid Vorige

Dit najaar starten 90 atletiekverenigingen en loopgroepen weer met de populaire Yakult Start to Run cursus.

Ook bij atletiekvereniging Generaal Michaëlis zijn ze enthousiast over het concept om beginnende lopers op een laagdrempelige manier, goed begeleid,  kennis te laten maken met hardlopen. Voorafgaand aan de cursus van zeven weken houden ze donderdag 5 september om 19.30 uur een proeftraining. Twee deelnemers van de vorige cursus delen hun ervaringen: “We hebben inmiddels allebei al wat trimlopen achter de rug.”

Marion van de Wiel (59) verontschuldigt zich dat ze in ‘gewone’ kleren komt opdraven: “Gister de Beekloop in Eindhoven gelopen, dus ik sla maar een training over.” Tot begin dit jaar wist Marion, die werkt bij de gemeente Best, niet eens wat een hardloopschoen was. “Het begon toen met een weddenschap: wie loopt er begin april mee met de NK veldloop voor ambtenaren? Dat jaarlijkse evenement werd met de viering van 200 jaar Best nu bij Aquabest gehouden”, vertelt Marion. “Dus na het werk, hup, met een groepje collega’s samen trainen. En zo liep ik voor het eerst 6 kilometer.” Ze gaat verder: “Na afloop vond ik het zonde er niet mee door te gaan, ik kon gelijk aansluiten bij de Start to Run training. En half mei heb ik dan de Marikenloop van 5 kilometer in Nijmegen gelopen.”

Eerste doel

Joep Goossens (47) heeft voor het eerst zijn shirt van de Buffelrun aan. “Dat is een obstacle-run van 12 kilometer, dat was m’n eerste doel”, lacht de docent zelfverzekerd. “En straks loop ik voor m’n school de 10 kilometer in Tilburg: zet mij maar in!” Via bevriende trainers van AV Generaal Michaëlis is hij aan de vorige Yakult Start to Run begonnen. “Zo’n 30 jaar geleden heb ik bij AV Generaal Michaëlis wel wat aan atletiek gedaan, maar dat is verwaterd, jarenlang niks meer gedaan. Ik was eerst wel wat stijf in m’n onderrug, kreeg sneller blessures. Eigenlijk heb ik door de cursus opnieuw moeten leren hardlopen. Door de loopanalyse heb ik van de fysiotherapeut aanwijzingen gekregen om meer op de voorvoet te landen”, roemt Joep de medische begeleiding. “Ik voel me nu helemaal happy. Ook de gang naar de masseur is heel laagdrempelig. Én ik heb nieuwe mensen leren kennen.”

Het is tijdens de training dan ook samen uit, samen thuis. Snellere lopers mogen sneller, maar moeten dan ook terug komen dribbelen. “Soms fietst een van de trainers Kathinka, Frank of Frans achter ons aan om speciaal op de juiste houding te letten”, vult Joep aan. “Ja, ja, ... “, roept Marion als bevestiging. “En vergeet de groepsapp niet, dat werkt zo stimulerend.” Zelf heeft ze haar draai gevonden bij de maandelijkse AV GM Conditio trimloop: “Voorlopig dan de 3 kilometer, maar dan steeds sneller.” Beiden trainen nu twee, soms drie keer per week bij de doorstartersgroep.

Proeftraining

Maar hoe ziet die proeftraining eruit? “Na een uitgebreide uitleg verdelen we de groep in vieren”, legt trainer Kathinka van Dijk uit. “De fysio wijst op het belang van de juiste houding met demo’s en oefeningen. De podotherapeut laat met filmpjes het belang van passende loopschoenen zien. Met voorbeelden laat de masseur zien dat ook een beginnende loper met massage blessures kan helpen voorkomen. De vierde groep gaat de baan op en leert tijdens een korte training wat die precies inhoudt. Na een kwartier schuiven de groepen door, zodat ieder vier stations passeert. Het is een concept dat werkt. ”De wekelijkse training is zeven weken lang, volgend op de proeftraining, steeds donderdagavond om 19.30 uur vanaf de atletiekbaan. Het doel van de cursus is om binnen 7 weken 25 minuten aaneengesloten te hardlopen in je eigen tempo".

Ook aan de slag met Yakult Start to Run bij jou op de club? Of hebben jullie een ander beginnersprogramma en wil je die op onze website tonen? Kijk bij informatie voor nieuwe locaties of mail naar yakultstarttorun@atletiekunie.nl.

Foto: Tiny Steenbakkers