Terugblik side-event Loopsportcoordinatoren-Evenementorganisatoren

Vorige

Verslag side-event Looptrainersdag 2017

Op zaterdag 11 november 2017 vond op Papendal de 22ste editie van de Looptrainersdag plaats. Dit jaar met een speciaal side-event voor loopsportcoördinatoren en evenementorganisatoren. Trends, technologieën en ontwikkelingen in de loopsport staan tijdens dit event centraal. De 43 aanwezigen gaan tijdens de 3e workshopronde in groepen met elkaar in gesprek om ervaringen uit te wisselen, nieuwe ideeën op te doen en een antwoord te vinden op vragen als "hoe betrek je veeleisende lopers bij jouw evenement of club?"

Agnes Elling, senior onderzoeker van het Mulier Instituut, belicht de trends en ontwikkelingen in de hardloopwereld. Door op de hoogte te blijven van trends en ontwikkelingen in de hardloopwereld kan je als vereniging inspelen op de wensen en behoeften van lopers. De populariteit van hardlopen is enorm gegroeid. Na fitness/conditietrainingen is het de sport die wekelijks het meest beoefend wordt (over het jaar 2015). Ten opzichte van 2005 waarin 8% man en 6% vrouw aan hardlopen deed, is hardlopen in 2015 gegroeid naar 14% bij de mannen en 13% bij de vrouwen.

Samen bereik je meer

De hardloopsport heeft de afgelopen twee jaar de snelste groei doorgemaakt bij de groep vrouwen tussen de 30-40 jaar. Binnen deze groep maken vrouwen vaak een switch van een andere sport naar het hardlopen, omdat ze bijvoorbeeld kinderen hebben gekregen en weer graag iets aan sport willen doen. Kijk of je voor deze doelgroep iets extra’s kunt betekenen. Wat zijn hun wensen? Bied bijvoorbeeld kinderopvang aan tijdens het sporten. Daarnaast is ook de samenwerking tussen verenigingen en tussen verenigingen en organisaties gegroeid. Het draait niet meer alleen om hardlopen, het sociale aspect wordt steeds belangrijker gevonden bij evenementen en loopgroepen. Wil je dat je evenement groeit, wil je inspelen op de wensen en behoeften van de lopers en meer leden werven? Dan is samenwerken een belangrijk aspect voor verenigingen. Samen bereik je meer.

Sportgebruik elektronische hulpmiddelen

Het afgelopen jaar heeft 60% van de sporters tijdens het fietsen of hardlopen gebruik gemaakt van een app. Je kunt je afvragen: neemt de app de rol over van een trainer en vormt het daarmee dus een “bedreiging” voor clubs? Dat hoeft niet, zie de app als een kans, een toegevoegde waarde, vooral op sociaal gebied. Je kan bijvoorbeeld prestaties en trainingsprogramma’s met elkaar delen en het gebruik integreren in je trainingen. Kijk of het past binnen jouw trainingsgroep en maak het bespreekbaar. Hebben jouw deelnemers hieraan behoefte en zo ja, hoe zien zij het gebruik van de app in de groep?

Voordelen van trainen in groepsverband

Marcel van der Kuil, Sport en Gezondheidsondernemer/Technoloog en initiatiefnemer van 20/20, geeft een presentatie over de trends en technologie voor de hardloper. Zijn doel is om meer mensen aan het hardlopen te krijgen en vooral om ervoor te zorgen dat ze ook blijven hardlopen. Onderzoek wijst uit dat georganiseerde hardlopers minder snel geblesseerd raken dan individuele lopers. Gebruik dit gegeven als voordeel om mensen bij je club te betrekken. Omdat de trainer zijn groep wekelijks ziet, krijgt hij een goed beeld van de lopers en kan hij op basis hiervan adviseren en bijsturen. Goede begeleiding zorgt dat mensen bij je club blijven!

Met welke technologie kan een club meer mensen betrekken bij een evenement? Marcel geeft het volgende advies: er komen steeds meer goedkope/gratis apps die kleine organisaties en sportverenigingen helpen om de marketing en/of communicatie met de betrokkenen (lopers, gemeente, sponsoren) te ondersteunen. Hierbij kun je denken aan apps die alle praktische  informatie over het event weergeven maar die tegelijkertijd ook peilen hoe de loper het event ervaren heeft. Daarnaast zijn er apps waarmee een deelnemer een persoonlijk fotoboek kan maken en waarbij het thuisfront de loper live kan volgen tijdens de race. Door de lage kosten en het gebruiksgemak van deze apps kunnen sportorganisaties steeds meer zelf. Kijk welke apps je kunnen helpen of ondersteunen richting je evenement en/of loper.

De “journey” van de hardloper

Tot slot neemt Margot van Beusekom, oprichter van Firma Leef, tijdens haar workshop de deelnemers mee in de "journey" van de hardloper. Wat zijn de wensen en behoeften van je potentiële deelnemers en wat heb je ze te bieden? Probeer samen de hardloopjourney zo optimaal mogelijk maken. De journey is de "reis" die de hardloper doormaakt van het eerste moment dat hij/zij over hardlopen nadenkt tot ver na het hardloopevenement. Memorabele contactmomenten in deze reis zorgen ervoor dat hardlopers met een goed gevoel terugkijken op het evenement. Hierdoor zullen zij zich positief uit-  laten over het evenement en op die manier anderen enthousiasmeren ook deel te nemen.

Hoe maak je een ervaring bij deelname aan een loopevenement memorabel?

  1. Maak het de hardloper zo gemakkelijk mogelijk. Voorkom opstoppingen en ergernissen. Zog voor een naadloos proces. QR codes, zelf check-in, all-in pakketten bijv. met trainingen erbij of persoonlijke adviezen
  2. Verleng de reis. Bijvoorbeeld door de deelnemers twee weken/maanden van te voren “op te warmen”. Communiceer voor, tijdens en na het evenement met je deelnemers. Zorg voor voor- en napret.  Denk na over wat bij de doelgroep past om de journey te vergroten.
  3. De Peak-end rule. Je wilt ervoor zorgen dat mensen tot het einde blijven hangen. Zet daar iets ludieks neer zodat de mensen dat onthouden. Zorg dat deelnemers weggaan met een upje. Je kan een paar weken later nog zorgen voor een peak end. Een aftermovie van het evenement of andere opvallende dingen kan je hiervoor gebruiken. Ook lowbudget kan je zorgen voor een peak end!

Breng je sterkte en zwakke punten in kaart

Waar kunnen verenigingen en evenementenorganisatoren elkaar versterken? Kijk waar je goed in bent en waarin minder. Kijk of elkaars krachten elkaars zwakten kunnen opvullen. Ga daarna aan de slag met het maken van de journey. Bepaal voor jezelf het eerste tot en met het laatste contactmoment en alles wat er tussen zit. Het beste concept is relevant voor de doelgroep en het moet onderscheidend en passend zijn. Wat kan je beter dan een andere organisator? Misschien moet je wel op een andere doelgroep focussen en creëer je iets wat er nog niet is.

Naschrift: Twee event-organisatoren, beide uit Amersfoort, zien elkaar voor het eerst tijdens het side-event en besluiten ter plekke hun krachten te bundelen!