AC TION: ‘Iedereen kiest de clubkleding die hij of zij zelf prettig vindt’

Mathieu Hilgersom
Mathieu Hilgersom Maandag, 11 juli 2022
AC TION: ‘Iedereen kiest de clubkleding die hij of zij zelf prettig vindt’
© AC TION

Stap af van maatwerk en luister naar wat de leden willen, dat is de tip die Rik Hardon namens AC Tion meegeeft aan verenigingen die nieuwe clubkleding willen invoeren. In Enschede pakt deze andere manier van denken goed uit. De nieuwe shirts, topjes, tights en broekjes vallen in de smaak en de kosten zijn beduidend lager.

‘De vorige shirts waren niet meer van deze tijd, zaten niet lekker en onze voorraad raakte op. Daarom stelden we een commissie samen om op zoek te gaan naar nieuwe clubkleding’, vertelt Rik Hardon die ten tijde van deze verandering voorzitter was. Hij vond deskundige mensen om hem heen, zowel op bestuurlijk vlak als met ervaring op de baan.

Tion groep AC TION
Hoodie singlet top AC TION

Out-of-the-box

Het waren uiteindelijk zijn dochters die hem op het idee brachten om out-of-the-box te denken. ‘In eerste instantie kijk je naar hoe je het vorige jaren hebt gedaan en hoe je dat kunt omzetten naar deze tijd. We kregen op basis hiervan een topje toegestuurd. Mijn dochters gaven gelijk aan dat deze niet lekker zat en dat het doorschijnend was. Dat is natuurlijk niet wat je wilt. We kwamen tot de conclusie dat wat je ook bestelt, het van mindere kwaliteit is dan de kleding die je in de winkel koopt. We besloten daarom van het maatwerk af te stappen en ons puur te richten op de kleding die al verkrijgbaar is. Maatwerk betekent immers hoge kosten en het heeft vaak geen goede pasvorm.’

Het resultaat was dat AC Tion de originele clubkleding verruilde voor standaard azuurblauwe shirts met een zwarte broek. De leden kunnen deze zelf kopen in de winkel en bij RunX er een rood logo met witte letters op laten bedrukken. Alle merken zijn toegestaan, zo lang de kleur maar klopt. De kledingcommissie koopt zelf ook grote hoeveelheden in en laat dan het logo erop drukken. ‘De kosten voor de leden liggen op deze manier beduidend lager. En Iedereen kan clubkleding kopen die hij of zij zelf prettig vindt. Zelfs een lange wijde trainingsbroek met een coltrui is op deze manier een geldig clubtenue. Lekker in de winter maar, soms ook vanuit cultuur of religie een gewenste en goede combinatie.’

3 merken masters

Gretig aftrek

De clubkleding heeft gretig aftrek gevonden onder de leden. ‘Toen we de komst van nieuwe clubkleding aankondigden, hebben we een aantal topjes, singlets en shirts in de kantine gehangen als pasvorm met daarbij inschrijflijsten. Binnen de kortste keren konden we een grote bestelling van zo’n 500 stuks doen bij RunX. Van de junioren tot onze loopgroepen, iedereen draagt de nieuwe kleding. Het is goed voor de gezamenlijke uitstraling. De identiteit van de club heeft er een flinke boost van gekregen.’

Een enkeling laat niet eens het logo erop drukken, weet Hardon. ‘Het is eigenlijk niet nodig. Die topjes voor de meiden zijn zo klein. Je kunt daar wel een logo op doen, maar als je bij een wedstrijd een nummer draagt, zie je deze niet eens. Het valt daarom niet op als je er geen logo op hebt. Alleen al aan de azuurblauwe kleur ziet iedereen dat je bij AC Tion hoort.’

De simpele manier van denken past bij het beleid van de Enschede atletiekvereniging. ‘Je moet durven te veranderen en niet te lang blijven vasthouden aan hoe het vroeger was. Dat geldt voor de clubkleding, maar ook voor andere zaken op de club. We hebben van de één op andere dag de frituur in de kantine verruild voor gezonde producten en yoghurtjes. Dat is binnen de club hartstikke goed ontvangen. Op deze manier hebben we ook het rookverbod ingevoerd. We hebben een bord neergezet dat het niet meer mag en dat is het. Misschien is het ons oosterse boerenverstand, maar je hoeft niet alles onnodig ingewikkeld te maken. Zo lang je maar luistert naar wat de leden willen.’

Wil je ook dat iedereen zich prettig voelt in het tenue van jullie club en heb je daarbij advies nodig? Mail naar [email protected]

Clubverhalen
Mathieu Hilgersom
Geschreven door

Mathieu Hilgersom

Mathieu Hilgersom is een fanatieke loper bij Voorschoten’97, de club waar hij ook meerdere bestuurlijke taken vervult en evenementen organiseert. Tevens is hij een enthousiaste atletiekvader van zijn dochter bij Leiden Atletiek. Als schrijver en communicatiespecialist voor zijn bedrijf Hilgersom Tekstproducties schrijft hij het liefst mooie sportverhalen en verzorgt hij de PR van clubs, organisaties en evenementen.